Safari en luxe - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Lester Struijk - WaarBenJij.nu Safari en luxe - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Lester Struijk - WaarBenJij.nu

Safari en luxe

Blijf op de hoogte en volg Lester

22 Maart 2015 | Ethiopië, Ārba Minch’

Blog 5

Deze week staat in het teken van de safari. 10 uur in de auto lijkt geen pretje met 34 graden en geen airco. Nou ik kan vertellen, warm is het wel. Maar gelukkig is dit geen Nederland en is er 24/7 vermaak langs de weg aanwezig. Over de eerste 30 km hebben wij dan ook 2 uur gedaan. Dit onder andere door een aanrijding op de rotonde waarmee iedereen zich ging bemoeien inclusief onze chauf. De beste man zou wel even het verkeer gaan regelen. 20 minuten later stapte hij gelukkig weer in en konden we onze weg vervolgen. Na 4 uurtjes de eerste stop en toen maar aan de pindakaasthee. Ook spellingscontrole kent dit woord niet, maar toch is het een aanrader. Suiker, warm water en pindakaas. De lunch bestond ook weer uit een heerlijke delicatesse. 2 gefrituurde visjes met wat limoen. Heerlijk van kop tot staart. Onderweg waan je door een land van bananenvelden, droge woestijnen en prachtige bergen. In de kleine stroompjes wast de bevolking zich en overal worden je bananen aangeboden. De jongens dansen naast de weg de bottledans waarmee ze je vragen om je lege flessen. Dit gebeurd door handstands of ware dansspektakels. Verder worden we vaak opgehouden door overstekend vee die rustig hun tijd nemen. Naast deze koeien, ezels, geiten, paarden en schapen was het gisteren ook bavianen tijd. Toen bijna de ogen dichtvielen riep de chauf dat we moesten kijken. Langs de kant van de weg waren wat bavianen aan het klieren. Dit hield ons de de laatste 3 uur wakker, omdat wij constant bleven kijken naar een nieuwe glimp van een harige vriend. Helaas geen apen meer tot de aankomst bij ons super leuke hutje in een veelte luxe resort. Een welkomsdrankje en het uitzicht over de groene bergkam die 2 gigantische meren scheidt. Ik wist het zeker, als ik snel dood zou gaan doe het dan maar op zon plek. Wat een uitzicht en wat een geluiden uit dat oerwoud daar beneden. Nog steeds onder de indruk zochten we ons hutje maar op. Terwijl ik het zweet van de 10 uur durende autorit af ging spoelen werd ik opgeschrikt door een gil van een 12 jarig meisje. Ik snel een handdoek omgeslagen en gaan kijken. Bleek het badluck Johan te zijn die op het balkon vergezeld werd door een vrij flinke baviaan. Zonder enige angst was die onder het hek door gekropen en kwam hij zijn nieuwe buren eens bezichtigen. Na al deze ervaringen zijn we nog in heerlijk restaurantje gaan eten waar wij maar weer eens aan de hete pepers werden gezet. Echt het went, maar toch blijft het bij de eerste hap weer even zweten. Bij terugkomst in het resort stond de achtertuin vol met everzwijnen. Dit Afrikaanse avontuur werd nog eens rustig doorgenomen onder de klamboe in een hutje met de temperatuur van 30 graden. Een beste nachtrust levert dit niet op. Daardoor kon ik wel de zon zien opkomen bij het mooie uitzicht in de achtertuin zonder apen en everzwijnen. Een uitgebreid ontbijtje met pannenkoeken en vers sap moest ons deze lange dag weer doorhelpen. De 3 uur durende autorit werd weer opgeleukt door de vele apen, bananen en vrolijke gezichten. Helaas moesten we ons daarna melden bij de plaatselijke VVV die ons een gids gaven voor een rondleiding door een 'traditioneel' dorp. Onderweg werden er nog wat autoband schoenen gekocht. Bij het dorp aangekomen bleek al snel dat de mensen al goed getraind waren. De koopwaar werd uitgestald en er werd verteld wat een foto met hun zou kosten. Gelukkig was de rondleiding erg interessant en kwamen we ook nog mensen tegen die niet op geld en gezeur uit waren. Een hele samenleving opgebouwd door de eeuwen heen met een duidelijke structuur en vele handigheden. Laten we het leerzame kitsch noemen.
Vandaag te boottrip. Er moest even een bewaker opgehaald worden met een kleine ak47 en daarna een gids en een boot. Bij het ophalen van onze bewaker kwamen we wel 30 apen tegen de ondeugend kwamen vragen voor een banaan. Ook was de dikdik aanwezig (een hert te grote van lilliputter bami). Na alles geregeld te hebben de boot in met genoeg proviand voor een lange dag. De eerste 1,5 uur zagen we op wat prachtige watervogels en een glimp van een nijlpaard niet echt veel. De grote pelikanen en de visarends zijn wel een pracht om naar te kijken, maar we waren toch gekomen voor de krokodillen, nijlpaarden en zebra's. Tijdens het varen komen we opeens een stuk drijfhout tegen die wel erg groot is. Het stuk drijfhout van 6 meter bleek een prehistorisch monster te zijn met een groot geschubd pantser. Missie 1 was dus voltooid: de krokodil kon worden afgestreept. Na 2 uur werd er aangelegd bij een afgelegen strandje die werd versierd door een grote schedel van een zebra. We gingen aan land voor een mooie tocht opzoek naar zebra's. Na een lastige klim kwamen we aan op een heuvel waaruit je mooi de omgeving kon zien. Niet veel verder lopen, kwamen de eerste zwartwit gestreepte paarden in beeld. Een groepje met verderop een kleine kon benadert worden tot op 10 meter. Dit heeft wat mooie plaatjes opgeleverd. Helaas was daarna de camera leeg. Weer wat verder komen we een karkas van een zebra tegen die is aangevreten door leeuwen. Onze kleine bewaker kijkt er niet raar van op en ondanks zijn grote ak47 is het toch niet echt lekker lopen door het hoge gele gras. Veel zebra's volgen nog op onze tocht, maar 'helaas' zien we geen leeuwen. Terug bij de boot zijn we 2 liter water verder en moet er snel aan de lunch worden begonnen, want ik rammel. Als we verder varen wordt gevraagd of we nog iets meer dan een glimp van een nijlpaard gaan zien. We worden niet teleurgesteld. Hele cirkel partijen met onze boot leveren meerder mooie ontmoetingen op met de grote reuzen. Spannend is het toch wel als ze 3 meter bij de boot weer boven komen. Tussendoor worden we ook getrakteerd op meerder exemplaren van de in verschillende maten voorkomende dinosaurus. Ook deze benaderen we tot de zeer geruststellende afstand van 3 meter. Ik ben al niet zo groot, maar oog in oog met dit soort monsters maakt je pas echt een klein biefstukje. Een plons en dutje bij het zwembad maakte deze dag tot een echte vakantiedag die ik niet snel ga vergeten. De dag daarna was weer een reis dag. Onderweg kwamen we veel zandstormen tegen. Tornados van vooral zand die soms eng grote vormen aannam. Groot deel was dezelfde route en ook nu weer stopte we bij het restaurant waar we op dag 1 hadden gegeten. We waren onderweg naar het hotel van hardloper Gabri Heili Selasi. De beste man die ook een Nederlandse nationaliteit bezit heeft flink wat geld verdient en heeft ondermeer daar dit extra luxe hotel voor neergezet. Uitzicht op het meer, zwembad, fitness en heerlijke kamers. Niet verwonderlijk ook dat er af en toe aan ons wordt gevraagd of we verdwaald zijn. Op teenslippertjes en in korte broek zijn we namelijk onderweg naar restaurant, zwembad en fitness. Het is vakantie en daar genieten we dan ook lekker van. Heerlik wat baantjes getrokken, gezond, uitgebreid gegeten en echt voortreffelijk geslapen. Verder was het niet echt een hele interessante dag. De ene laatste dag is een rommelige. Goed ontbijt, maar daarna een chauf die wat te laat is op een vroeg tijdstip. Uiteindelijk iets later dan geplant onderweg naar de vismarkt. Hier werd alle vers gevangen vis schoon gemaakt, verwerkt en verkocht. Buiten de grote vissen en de vele bezigheden vielen toch vooral de grote maribo's op. De vogels van maar liefst een kleine 1,5 m hoog met een kop zo lelijk als ....... zorgen voor de meeste spanning die ochtend. Een rauw stukje vis en een heerlijke zoute vissoep later gingen we op weg naar het apenpark. De mooie Colobus apen waren hier goed afgericht om er foto's mee te maken. Hoe fake het ook is toch blijft het leuk om 2 van die grote zwart witte beesten op je schouders te krijgen. Nootjes in je haar, handen en op de grond zorgde voor de 10 apen tot genoeg bezigheid. Met wat mooie foto's opzak zijn we toen maar opzoek gegaan naar souvenirs op de markt. Toen we daarna nog tijd over hadden, zijn we maar lekker even gaan sporten en zwemmen bij het hotel. Eind van de middag zouden we weer bij een ander meer gaan kijken, maar eerst kwam er even wat emmertjes naar beneden. De 2de regenbui die ik hier mee maakte was er eentje van een uur en onder het genot van een kopje thee een die niet de vakantiesfeer verpesten. Die avond bezochten we nog maar weer een luxe hotel voor ons laatste maal. Heerlijk uitzicht op het meer en de onweersbui die 100 km verderop over het land raasde. Zaterdag was het feest weer voorbij en was het een grauwe dag. Na zoveel mooie dagen in dit land en op deze vakantie kwam daar vandaag een mindere dag voor terug. Grauw was het weer, maar ook de dingen langs de weg. Meerdere wrakken en aangereden vee. Dit land kent alleen maar wegpiraten en dat gaat helaas nog wel eens fout met grote ongelukken tot gevolg. De wrakken blijven hier dan ook wel een aantal dagen/weken staan waardoor het nog meer opvalt. We wilde wel weer eens wat lekkers dus zijn we onderweg nog gestopt voor een heerlijke watermeloen. De watermeloen was inderdaad heerlijk, maar wat daar nog meer te koop was, walgelijk. Heel onschuldig komen 3 kinderen op ons afgelopen met een jutezak. Ze brabbelen wat naar ons met ergens tussendoor het woord "monkey". Ik denk leuk een aapje in de boom, maar helaas kon je hier een aap in de zak kopen. Het beest bang en versuft opgepropt in een zak zou verkocht worden om thuis te houden. Afschuwelijk!! Wat zou je daar nou mee moeten als je dit beesten overal tegen kan komen. Helaas heeft dit land dus ook ze mindere kanten. Als dan ook nog een gigantische regenbui ons pad kruist waardoor de snelweg onderwater komt te staan, kan deze dag eigenlijk niet grauwer worden. Toch voelt het wel weer lekker om "thuis" te komen na een week vakantie. Ja echt ik heb me 5000 km van huis nog nooit zo thuis gevoelt als in "ons" guesthouse. De week zat vol ervaringen een lijst vol met dieren die we hebben kunnen afstrepen. Moe en voldaan gaat deze zaterdag weer vroeg het lichtje uit.