Mensen uit het verre Noorden in het verre Zuiden - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lester Struijk - WaarBenJij.nu Mensen uit het verre Noorden in het verre Zuiden - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lester Struijk - WaarBenJij.nu

Mensen uit het verre Noorden in het verre Zuiden

Blijf op de hoogte en volg Lester

22 April 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Blog 8

Na een korte week op werk en vooral veel aan school stond hier het paasweekend voor de deur. En overal op straten werden de beesten vervoerd naar de kleine achtertuintjes. Kippen hingen ondersteboven als modetasjes naast de mensen, koeien werden met vrachtwagens door de stad gereden en geiten lagen op en in de minibusjes. Helaas was de nacht van de slachterij voor ons niet zichtbaar en iets te laat. S'ochtends vroeg werd wel zichtbaar wat de ravage was, want overal lagen de afgehakte geitenhoofden en op elke hoek van de straat een stapel met huiden van wel honderd beesten. De feestdag zelf is gevuld met een heerlijk feestmaal bij onze altijd vrolijke schoonmaakster. In dit oh zo kleine woonkamer/slaapkamertje waar 8 mensen leven, werden de heerlijkste dingen voor ons geserveerd. Ontploffen dat we deden, maar de borden waren nog niet leeg. Na veel boze blikken en tirades konden we gelukkig toch nog wat laten staan. Na deze heerlijke middag rolde wij vol met eten weer naar het guesthouse en was het energie bijtanken voor de 18 afgevaardigde van het alfa college die die nacht zouden aankomen. Alles geregeld en officieel benoemt als hun reisgidsen voor die week gingen wij vol goede moed om 1 uur richting het vliegveld. Waar een zeer grote en gezellige groep nog half brak van de lange reis ons op stonden te wachten. Koffers op het dak en op naar het guesthouse dat voor 1,5 week omgedoopt zou worden tot party en gezelligheidscentrum Addis Ababa. Iedereen een kamer ingeduwd en slapen, want morgen weer fris en fruitig aan het ontbijt. Tijdens het ontbijt was al snel duidelijk dat het drukke maar mooie 1,5 week zou worden. 21 bordjes op de tafels waar voor 3 weken maar 3 borden hadden gestaan en overal in het huis werd geluid geproduceerd. Na nog wat verder kennisgemaakt te hebben werd de rondleiding door Addis ingezet. Een potje voetbal op het plein en uiteraard een heerlijke fruitjuice en de Ethiopiaanse sfeer zat er lekker in. Daarna een lunch en toen met een kleinere delegatie het zwembad in. Ondanks dat het weer ons een beetje in de steek liet, was dit voor mij een middag waar waarin duidelijk werd dat deze groep voor 99% uit gezelligheid bestond en dan moest de avond nog komen. Door alleen gerekend te hebben op een gezelligheids biertje van een enkele stond de koelkast niet vol met alcoholische drank. Daar zaten wij even mis. Ondanks dat het maandag was en nog een lange week zou worden, was om 8 uur alles op en zat de gezelligheid er goed in. Er werd flink gekaart en daarna maar een rondje doen, durven of de waarheid om iedereen is goed te leren kennen. 1 uur ging het licht uit en was het feestritme ingezet. De dinsdag werd geopend met een introductie op het House of Sport met al onze collega's. De muziek ging aan en de mafste spelletjes werden gestart. Middags werd de tocht ingezet naar de blinde school en de reis was wat lang, maar het was de eerste indruk van het werk dat wij doen. Het was nog niet gezellig genoeg dus daarna gingen we maar even een klein glasje traditionele honingwijn (tech) drinken. De sfeer die toch het dak er liet afgaan in dit kleine huisje was van ongekende kwaliteit. Er werd gedanst, flesje gedraaid met opdrachten en veelte hard gelachen. Iets buiten de tijd werd de reis huiswaarts genomen om aan te komen in een huis verlicht met kaarsjes, omdat de stroom het niet deed. Een avondmaal en wat extra drankjes en avond twee deed niet onder voor avond één. En met weer wat testosteron erbij moest de kraker tussen de twee ploegen uit Madrid gekeken worden. Een kleine tien minuten lopen en een vies zijstraatje ingeslagen te zijn, kwam er een tent te voorschijn waar op groot scherm deze Champions League wedstrijd gekeken kon worden. In de rust een klein barretje in en de avond was weer top ondanks de belabberde wedstrijd. Woensdag was de dag met nieuwe scholen bezoeken en lessen die gegeven werden door deze studenten. Nog een potje rolstoelbasketbal en ook deze dag vloog weer om. Het bier was deze avond in overvloed aanwezig en na een heerlijk stukje vlees in een restaurant dichtbij werd weer een goede avond ingezet. Muziek, gezelligheid en de gesprekken waarbij ik iedereen nu wel kende en herkende zorgden voor een avond die zeker niet onvermeld mag blijven. Voor sommige misschien iets te gezellig, want de dag daarna waren er toch wat brakke koppies aan de ontbijttafel. Na al deze leuke dagen was het tijd voor donderdag. Deze dag die een zelfde soort invullingen kende als woensdag bracht daarna toch wat Afrikaanse pech met zich mee. Onderaan de berg begaf het stuur van de jeep het. Na een uur sleutelen leverde dit geen verbeteringen op en zat er niks anders op dan de wielen bij elke bocht handmatig in de juiste positie te duwen. Een vies en zwaar klusje, maar de jeep bereikte het guesthouse. Hier was inmiddels het water op en kon er alleen nog gedoucht worden onder een pisstraaltje en was het elke keer weer bidden dat de wc nog doortrok. Op vrijdag werd er traditioneel gegeten en dit was voor ons een makkie. Voor onze Nederlandse nieuwe studenten was dit vooral blazen en zweten en dit zorgde dan ook voor een soort van standupkomdeianshow. Na deze amusante maaltijd op naar het nachtleven. Deze mooie avond kan niet omschreven worden, maar zat vol met mooie, grappige, rare en liefdes verhalen. De details zullen alleen op aanvraag verder verteld worden en met goedkeuring van de desbetreffende mensen. Lichtjes brak werd de dag daarna de reis ingezet naar ons kamphuisje voor dit weekend. Nog steeds geen water dus dit kamphuisje kon eigenlijk niet tegen vallen. Een kleine 3 uurtjes rijden over een onverharde weg leverde een mooi terrein midden in het bos op. Helaas was de wc een gat en was de douch niet echt veel schoner. Na al 2 dagen zonder water was dit een kleine domper. Meteen maar even de bergen in om wat natuur op te snuiven. Heel veel apen en wat everzwijntjes later keerde we terug met het zuur in de kuiten. Het schaapje werd al heerlijk bereidt op de bbq en het kampvuur aangestoken. Een mooie Afrikaanse fullmoonparty volgde die avond. De stapelbedjes lagen daarom wel lekker die avond. Zondag werd rustig gestart met wat sport en spelactiviteiten en weer werd er een voetbalwedstrijdje verloren. De clash in Addis werd die middag gespeeld tussen de twee lokale teams. Heel het stadion was omringd door rijen met fans die een kaartje probeerde te bemachtigen. Na een uur van geen voortgang en bijna een kaartje op de zwarte markt gekocht te hebben, werden we naar binnen geleidt door een Ethiopische werknemer. Dit omdat we blank waren en dit leverde veel pijnlijke ogen op en met gebogen hoofdjes werden we naar binnen geleidt. Ondanks de dramatische uitslagen de massale vechtpartijen na afloop was dit een wedstrijd die ik niet had willen missen. De filmpjes en foto's zullen meer over de sfeer kunnen laten zien dan dat ik nu op papier zou kunnen zetten. Warm en zweten was het wel en daarom was het nog leuker dat er nog steeds geen water was in het guesthouse en werd het teiltje weer uit de kelder gehaald voor een nieuwe koude douche. Maandag stelde buiten de overvloed aan gezelligheid vrij weinig voor. Bier, muziek en heel veel lachen gaat wennen en deze avond was niet anders. Dinsdag was alweer de laatste dag met de groep en zorgde weer voor veel koffie en popcorn dat hier gebruikelijk is bij een afscheid. Nog even met ze alle uiteten en daarna was het tijd voor een soort van begrafenisstemming. De muziek stond nog vrolijk aan, maar ik zag de bui al hangen. 18 mensen waarmee ik 10 dagen zo heb gelachen dat de sixpack bijna zichtbaar is en ik de laatste 2,5 week toch een klein beetje ga verlangen naar de gezelligheid van deze mensen in Nederland. De ochtend daarna was stil, maar helaas niet overal in Addis. Door de liquidatie van 30 Ethiopiaanse door IS is de druk toegenomen op de huidige president. Met de verkiezingen voor de deur en de onrust door meerdere incidenten was er vandaag een grote demonstratie/herdenking. Helaas is het uitgelopen op knokken tussen de politie en demonstranten. Niks gezien van dichtbij, maar de tv toont alle beelden. 3 dagen van nationale rouw zijn ingegaan en ik sluit mij daarbij aan. De wereld is tegenwoordig veelsten vreet en in Afrika komt het nog dichterbij. De leuke tijd sluit zich af in mineur. En de gedachten gaan uit naar die vele slachtoffers die vallen door het buitensporige geweld van de wreedste organisaties. Ik mis de mooie momenten vandaag een beetje en vul de trieste dag met het kijken naar foto's van die leuke tijd met die rare mensen uit Grun. En dan voel ik me morgen weer zo super als mario.